D-vitamin-1920x900
D-vitamin-1920x900

D vitamin az új C vitamin?!

Ön ugye figyel a megfelelő D vitamin bevitelére? D-vitamint mindenkinek napi szinten ajánlott szednie, mert a Covidos megbetegedés kialakulásának és annak súlyosabbra fordulásának az esélyeit is
hatékonyan képes csökkenteni.

Sajnos ez egy nagyon elhanyagolt téma, pedig fontos nagy figyelmet fordítani rá! A D-vitamin nagyon fontos az immunrendszer megfelelő működéséhez, de ezen túl még rengeteg pozitív tulajdonsága van.

D-vitamin a bőrben is képződik, ha azt elegendő napfény éri. Októbertől április végéig azonban nem. Magyarországon ősztől-tavaszig majdnem mindenki D-vitamin hiányos, ezért ha az étkezéssel nem tudjuk a napi javasolt adagot fedezni a D- vitamint szükséges pótolnunk.

Természetes D vitamin pótlási lehetőségek: Legjobb D-vitamin forrásaink a gomba, a tengeri halak, a halmájolajok, a máj, a tojás, a tej és tejtermékek, a zabpehely és a narancslé.

Mennyit szedjünk?
Úgy vagyunk ezzel, mint pár éve a C-vitaminnal. A hivatalos napi adag 60 mg volt, most meg ezresével szedjük.
A D-vitamin hivatalos adagja régen 200 nemzetközi egység volt, azonban az elmúlt évek kutatásai alapján több kell. (átlagos testsúlyú felnőttnél napi 3000 nemzetközi egység szedése javasolt) De aki eddig nem szedett elegendő mennyiséget, az nyugodtan szedhet 10 napig napi 9.000-10.000 nemzetközi egységet is, hogy a raktárak feltöltődjenek. Átlagos testsúlyú felnőttnél napi 10.000 nemzetközi egység több hétig tartó
szedésének sincs káros mellékhatása. Napi 4000 nemzetközi egységet meg bármeddig lehet szedni.

Mai tanácsunk: Szedjenek D-vitamint! Sokat.

Miért fontos a vírusfertőzés elleni harcban a D vitamin?
A D-vitamin immunregulációs hatásának magyarázata az, hogy hatására erősödik az immunválasz. Az egyik fehérvérsejt fajta – a limfocita olyan anyagokat termel, ami ellenanyagok segítségével öli el a kórokozókat, valamint az immunglobulinok termelődését fokozza. A falósejtek a kórokozó baktériumok mellett a vírussal fertőzött sejteket is bekebelezik, így a továbbiakban a vírus nem tud szaporodni és kiszabadulni belőlük. Ezeknek a falósejteknek a munkáját is segíti a D vitamin.

A magyarokra jellemző táplálkozással sajnos nem viszünk be elég D vitamint, így a D-vitamin-hiány gyakori minden életkorban. Ha a táplálékkal akarnánk felvenni, akkor naponta kellene fogyasztanunk kistestű, olajos tengeri halakat. A szervezetünk részben belső forrásból is elő tudná állítani a vitamint a Nap B típusú ultraibolya sugárzásának hatására, csakhogy a ruhával fedett területeken ez a hatás nem jön létre.

A fényvédő krémek 97–99%-kal csökkentik a bőrben a D-vitamin képződését. A Budapesttel azonos szélességi körön fekvő Bostonban élő fiatal amerikai lányok 54%-ának nem volt megfelelő a D-vitamin-ellátottsága. Ugyanitt igazolták, hogy a november-február időszakban egyáltalán nincs D-vitamin-szintézis. Márciusban is napi háromórás napon tartózkodással alakulna ki elég vitamin. Magyarországon is nagyon gyakori az alacsony D vitamin szint a vérvételi eredményeken.

Egyéb hasznos tudnivalók a D vitaminról:

  1. A D-vitamin elsődleges forrása a bőrt érő napsugárzás, annak is az UV-B spektruma.
  2. A szoláriumok UV-A sugárzása nem alkalmas a D3-vitamin-képzésre.
  3. A táplálék kis D-vitamin-tartalma miatt a D-vitamin-ellátottság nem dietetikai kérdés.
  4. Hosszú felezési ideje miatt a D-vitamin-pótlása nemcsak napi adagolással oldható meg, hanem heti–havi adással is biztosítható.
  5. A túlsúly növeli a D-vitamin-szükségletet.
  6. A máj- és epeúti betegségek fokozzák a D-vitamin-hiány kockázatát.
  7. A D3-vitamin biztonságos adagja felnőtt ember esetében napi 4000 NE.
  8.  D-vitamin-hiányban csontvesztés alakul ki.
  9.  Súlyos D-vitamin-hiányban a csontok szerkezete is megváltozik, szélsőséges esetben rachitis/osteomalacia alakul ki.
  10.  D-vitamin hiány következtében az elesések csonttéréssel záruló száma nő
  11. Terhességben a D-vitaminhiány kockázata nagy. Az ideális D-vitamin-szint fenntartásához legalább napi 2000 NE D -vitamin bevitele javasolt.
  12.  Menopauzát követően a D-vitamin megfelelő pótlása mind a csontok egészsége, mind az emlőtumor kockázatának csökkentése szempontjából kiemelt jelentőségű
  13.  A női egészség fontos része minden életszakaszban a megfelelő D-vitamin- ellátottság.
  14.  D-vitamin hiány a termékenységet nagy valószínűséggel előnytelenül befolyásolja.
  15. Magzati korban a D-vitamin ellátottság az anya D-vitamin szintjével arányos.
  16.  Az anyatej rendkívül kevés D-vitamint tartalmaz, ezért a csecsemők D-vitamin pótlása elengedhetetlenül fontos.
  17.  Kisgyermekkorban a D-vitamin pótlás az őszi–téli hónapokban folytatandó.
  18.  A folyamatos pótlás akkor is szükséges, ha a gyermeket rendszeresen nem éri napsugárzás.

D vitamin az új C vitamin?!

Ön ugye figyel a megfelelő D vitamin bevitelére? D-vitamint mindenkinek napi szinten ajánlott szednie, mert a Covidos megbetegedés kialakulásának és annak súlyosabbra fordulásának az esélyeit is
hatékonyan képes csökkenteni.

Sajnos ez egy nagyon elhanyagolt téma, pedig fontos nagy figyelmet fordítani rá! A D-vitamin nagyon fontos az immunrendszer megfelelő működéséhez, de ezen túl még rengeteg pozitív tulajdonsága van.

D-vitamin a bőrben is képződik, ha azt elegendő napfény éri. Októbertől április végéig azonban nem. Magyarországon ősztől-tavaszig majdnem mindenki D-vitamin hiányos, ezért ha az étkezéssel nem tudjuk a napi javasolt adagot fedezni a D- vitamint szükséges pótolnunk.

Természetes D vitamin pótlási lehetőségek: Legjobb D-vitamin forrásaink a gomba, a tengeri halak, a halmájolajok, a máj, a tojás, a tej és tejtermékek, a zabpehely és a narancslé.

Mennyit szedjünk?
Úgy vagyunk ezzel, mint pár éve a C-vitaminnal. A hivatalos napi adag 60 mg volt, most meg ezresével szedjük.
A D-vitamin hivatalos adagja régen 200 nemzetközi egység volt, azonban az elmúlt évek kutatásai alapján több kell. (átlagos testsúlyú felnőttnél napi 3000 nemzetközi egység szedése javasolt) De aki eddig nem szedett elegendő mennyiséget, az nyugodtan szedhet 10 napig napi 9.000-10.000 nemzetközi egységet is, hogy a raktárak feltöltődjenek. Átlagos testsúlyú felnőttnél napi 10.000 nemzetközi egység több hétig tartó
szedésének sincs káros mellékhatása. Napi 4000 nemzetközi egységet meg bármeddig lehet szedni.

Mai tanácsunk: Szedjenek D-vitamint! Sokat.

Miért fontos a vírusfertőzés elleni harcban a D vitamin?
A D-vitamin immunregulációs hatásának magyarázata az, hogy hatására erősödik az immunválasz. Az egyik fehérvérsejt fajta – a limfocita olyan anyagokat termel, ami ellenanyagok segítségével öli el a kórokozókat, valamint az immunglobulinok termelődését fokozza. A falósejtek a kórokozó baktériumok mellett a vírussal fertőzött sejteket is bekebelezik, így a továbbiakban a vírus nem tud szaporodni és kiszabadulni belőlük. Ezeknek a falósejteknek a munkáját is segíti a D vitamin.

A magyarokra jellemző táplálkozással sajnos nem viszünk be elég D vitamint, így a D-vitamin-hiány gyakori minden életkorban. Ha a táplálékkal akarnánk felvenni, akkor naponta kellene fogyasztanunk kistestű, olajos tengeri halakat. A szervezetünk részben belső forrásból is elő tudná állítani a vitamint a Nap B típusú ultraibolya sugárzásának hatására, csakhogy a ruhával fedett területeken ez a hatás nem jön létre.

A fényvédő krémek 97–99%-kal csökkentik a bőrben a D-vitamin képződését. A Budapesttel azonos szélességi körön fekvő Bostonban élő fiatal amerikai lányok 54%-ának nem volt megfelelő a D-vitamin-ellátottsága. Ugyanitt igazolták, hogy a november-február időszakban egyáltalán nincs D-vitamin-szintézis. Márciusban is napi háromórás napon tartózkodással alakulna ki elég vitamin. Magyarországon is nagyon gyakori az alacsony D vitamin szint a vérvételi eredményeken.

Egyéb hasznos tudnivalók a D vitaminról:

  1. A D-vitamin elsődleges forrása a bőrt érő napsugárzás, annak is az UV-B spektruma.
  2. A szoláriumok UV-A sugárzása nem alkalmas a D3-vitamin-képzésre.
  3. A táplálék kis D-vitamin-tartalma miatt a D-vitamin-ellátottság nem dietetikai kérdés.
  4. Hosszú felezési ideje miatt a D-vitamin-pótlása nemcsak napi adagolással oldható meg, hanem heti–havi adással is biztosítható.
  5. A túlsúly növeli a D-vitamin-szükségletet.
  6. A máj- és epeúti betegségek fokozzák a D-vitamin-hiány kockázatát.
  7. A D3-vitamin biztonságos adagja felnőtt ember esetében napi 4000 NE.
  8.  D-vitamin-hiányban csontvesztés alakul ki.
  9.  Súlyos D-vitamin-hiányban a csontok szerkezete is megváltozik, szélsőséges esetben rachitis/osteomalacia alakul ki.
  10.  D-vitamin hiány következtében az elesések csonttéréssel záruló száma nő
  11. Terhességben a D-vitaminhiány kockázata nagy. Az ideális D-vitamin-szint fenntartásához legalább napi 2000 NE D -vitamin bevitele javasolt.
  12.  Menopauzát követően a D-vitamin megfelelő pótlása mind a csontok egészsége, mind az emlőtumor kockázatának csökkentése szempontjából kiemelt jelentőségű
  13.  A női egészség fontos része minden életszakaszban a megfelelő D-vitamin- ellátottság.
  14.  D-vitamin hiány a termékenységet nagy valószínűséggel előnytelenül befolyásolja.
  15. Magzati korban a D-vitamin ellátottság az anya D-vitamin szintjével arányos.
  16.  Az anyatej rendkívül kevés D-vitamint tartalmaz, ezért a csecsemők D-vitamin pótlása elengedhetetlenül fontos.
  17.  Kisgyermekkorban a D-vitamin pótlás az őszi–téli hónapokban folytatandó.
  18.  A folyamatos pótlás akkor is szükséges, ha a gyermeket rendszeresen nem éri napsugárzás.